Publikationen

2014

Sedelmaier, Y.; Landes, D. (2014). Using Business Process Models to Foster Competencies in Requirements Engineering. In: 27th Conference on Software Engineering Education and Training (CSEE&T). Klagenfurt, Österreich, April 23-25, (S. 23-32)

Koch, M.; Landes, D. (2014). Design and Implementation of a Competence Repository. In Proc. World Congress on Information Systems and Technologies (WorldCIST’14). Madeira, Portugal, in Erscheinung.

Sedelmaier, Y.; Landes, D. (2014). Software Engineering Body of Skills (SWEBOS). In: Global Engineering Education Conference (EDUCON). Istanbul, Türkei. In press, (S. 395-401)

Sedelmaier, Y.; Landes, D. (2014). Practicing Soft Skills in Software Engineering – A Project-Based Didactical Approach. In: Liguo Yu (Hg.): Overcoming Challenges in Software Engineering Education: IGI Global. (S. 161-179)

Gold, C.; Sedelmaier, Y.; Abke, J. (2014): A Retrospective Course Survey of Graduates to Analyse Competencies in Software Engineering. In: Global Engineering Education Conference (EDUCON). In press (S. 100-106)

Studt, R.; Weiß, F.; Mottok, J. (2014): An engineering approach to developing lecture material for new study courses. In: Global Engineering Education Conference (EDUCON). In press (S. 592-597)

2013

Abke, J.; Gold, C.; Roznawski, N.; Schwirtlich, V.; Sedelmaier, Y. (2013). A new approach to collaborative learning in software engineering focussed on embedded systems. In: International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). Kazan, Russia. (S. 610-616)

Abke, J.; Schwirtlich, V.; Sedelmaier, Y. (2013). Kompetenzförderung im Software Engineering durch ein mehrstufiges Lernkonzept im Studiengang Mechatronik. In: Axel Schmolitzky, Detlef Rick und Peter Forbrig (Hg.): HDI 2012 – Informatik für eine nachhaltige Zukunft. 5. Fachtagung zur Hochschuldidaktik der Informatik, 06. – 07. November 2012, Universität Hamburg. Postdam: Universitäts-Verlag Potsdam (Commentarii informaticae didacticae (DID)) (S. 79-84)

Sedelmaier, Y.; Landes, D. (2013). A Research Agenda for Identifying and Developing Required Competencies in Software Engineering. In: International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP) 3. (2), (S. 30–35)

Sedelmaier, Y.; Claren, S.; Landes, D. (2013). Welche Kompetenzen benötigt ein Software Ingenieur? In: Andreas Spillner und Horst Lichter (Hg.):  Software Engineering im Unterricht der Hochschulen 2013. 13. Workshop “Software Engineering im Unterricht der Hochschulen” (SEUH 2013). Aachen, 28.02.-01.03.2013, (S. 117–128). Online verfügbar unter: http://ceur-ws.org/Vol-956/S4_Paper4.pdf, zuletzt geprüft am 29.06.2013.

Sedelmaier, Y. (2013). Überfachliche Kompetenzen im Software Engineering. Modellierung, Förderung und Messung in der Hochschulausbildung. Universität Siegen. Siegener Zentrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung, Geschäftsstelle Bildungsforschung. Siegen, 13.11.2013

Weiß, F.; Studt, R. (2013). Nachhaltige Kompetenzfestigung bei Informatikfächern. In: Tagungsband zum 1. HDMINT Symposium 2013. Nürnberg, November 7-8, (S. 116-123). Online verfügbar unter: http://www.qualitaetspakt-lehre.de/_media/2013-11-28_HDMINT_2013_Tagungsband_inkl.ISSN.pdf

2012

Landes, D.; Sedelmaier, Y.; Pfeiffer, V.; Mottok, J.; Hagel, G. (2012). Learning and Teaching Software Process Models. In: Global Engineering Ecucation Confernece (EDUCON), (S. 1153–1160). Online verfügbar unter: http://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?arnumber=6201191

Sedelmaier, Y.; Landes, D. (2012). A Research Agenda for Identifying and Developing Required Competencies in Software Engineering. In: 15th International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL2012); 41st International Conference on Engineering Pedagogy;. Villach, Austria, 26.-28.09.2012. International Conference on Engineering Pedagogy.

Abke, J.; Brune, P.; Haupt, W.; Landes, D.; Pfeiffer, V.; Sedelmaier, Y.; Hagel, G.; Mottok, J.; Niemetz, M.; Schroll-Decker, I.; Studt, R. (2012). EVELIN – ein Forschungsprojekt zur systematischen Verbesserung des Lernens von Software Engineering. In: Embedded Software Engineering (ESE 2012), Sindelfingen. (S. 653-658)